Klocki

DSC_0219

 

Opisujemy pracę terapeutyczną z wykorzystaniem płaskich klocków. Ważne, aby klocki były kolorowe i przedstawiały podstawowe figury geometryczne.

Wybierając klocki przestrzegajcie jednej  zasady,  im prostsze tym lepiej rozwijają wyobraźnię. Budowanie z klocków daje możliwość  na swobodną ekspresję dziecka, dlatego wybierajcie klocki, z których można stworzyć różne konstrukcje. Zestawy tematyczne zazwyczaj umożliwiają wykonanie jednej konstrukcji i po kilku dniach stają się nudne.

Dzięki klockom dzieci możecie ćwiczyć: zdolności manualne, koncentrację, koordynację wzrokową, rozwijać wyobraźnię oraz rozwijać kreatywność. Wspólne budowanie z klocków z rodzicami czy innymi dziećmi uczy dzielenia się i współdziałania.

Dziecko w czasie zabawy klockami uczy się:  rozpoznawania kolorów, rozpoznawania kształtów, klasyfikowania – mniejszy, większy, działań na zbiorach, liczenia, relacji przestrzennych – nad, pod, prawo, lewo, obok

Oto proponowane zabawy:

  • Pokazuj dziecku klocek i nazwij jego kolor – na początek wystarczą 2-3 klocki w jednolitych kolorach. Potem poproś dziecko by wskazało lub podało ci klocek określonego koloru.
  • Pokazuj dziecku klocki o określonych kształtach i nazywaj je, potem poproś by dziecko podało ci klocek określonego kształtu
  • Ustaw obok siebie dwie wieże, jedną z jednego klocka drogą z dwóch – wyjaśnij znaczenie mniejsze – większe
  • Twórz zbiory kilkuelementowe – ucz dziecko pojęcia więcej – mniej
  • Ustaw kilka klocków i ucz liczenia
  • Poproś dziecko, aby z pudełka podało określoną liczbę klocków, klocki w danym kolorze czy o danym kształcie
  • Zbudujcie małe miasto z klocków i małym samochodzikiem przemierzajcie jego ulice tak by nie uszkodzić zabudowań.

20151023_155117 

Zadanie przykładowe – odwzorowywanie

Układamy 2 klocki i prosimy o ułożenie tak jak my to zrobiliśmy.

Zwiększamy ilość klocków.

Ważne – trzeba takie ćwiczenia powtarzać codziennie, kilka razy  w krótkich seriach. My tę zabawę zaczęliśmy od 2 takich samych kwadratów. Oczywiście nie obyło się bez buntu, uciekania wzrokiem i wszystkich zachowań, które dobrze znacie. Spokojne egzekwowanie wykonania zadania dało efekt.