Znaczenie motoryki małej i dużej

 

 

O sprawność ruchową dłoni warto jest dbać od najwcześniejszych lat życia dziecka. Rozwój motoryki małej jest istotny z uwagi na fakt, że stanowi to znakomite przygotowanie ręki do nauki pisania. Trzeba pamiętać, że okres „rysowania szlaczków”, czyli przygotowania do nauki czytania i pisania, jest bardzo krótki. Rozpoczynając od pierwszych tygodni, miesięcy życia, mięśnie dłoni ulegają stopniowemu, ale szybkiemu rozwojowi, a dzięki regularnym doświadczeniom tworzą się właściwe połączenia neuronalne umożliwiające coraz bardziej precyzyjny chwyt i koordynację wzrokowo-ruchową.

 

Pierwszym, podstawowym ćwiczeniem motoryki małej jest chwytanie, znajduje swe odniesienie we wszelkich ruchach palców i dłoni, czyli ruchach o znacznie mniejszym zakresie, ale wymagających ogromnego skupienia i koncentracji uwagi

 

Im dziecko staje się starsze tym więcej powinno pojawić się aktywności wzmacniających całą dłoń, stąd konieczne wydaje się włączanie substancji o różnej konsystencji i temperaturze. Nawet najprostszy ruch wynika ze złożonych procesów, których wykonawcą są mięśnie, a zarządcą jest mózg.
Ważne jest, aby dziecko rozwijało umiejętności zarówno w dziedzinie dużej, jak również małej motoryki. Jego osiągnięcia w każdej z tych dziedzin nie muszą być jednakowe, jednak dobrze jest, aby miało okazję do ćwiczenia zarówno drobnych, precyzyjnych ruchów, jak i tych dużych, zamaszystych.

 

Dodaj komentarz

three − one =