Psychofizyczny rozwój czterolatka

13767193_1380517018644251_7060447675818449424_o

Psychofizyczny rozwój czterolatka

Rozwój społeczny i emocjonalny:

  • Okres buntu i uporu
  • Bije, kopie, ucieka
  • W chwilach złości niszczy przedmioty
  • Ma napady złości
  •  Może używać brzydkich wyrazów i niegrzecznie zwracać się do innych ludzi
  • Przeciwstawia się poleceniom
  • Przekracza wszelkie granice i łamie umowy
  • Fantazjuje, ale nadal nie potrafi oddzielić rzeczywistości od imaginacji
  • Zdarza się, że jest zbyt pewny siebie
  • Uwielbia prowadzić dyskusje
  • Potrafi być opiekuńczy  i współczujący
  • Bawi się w grupie
  • Zaczyna się interesować różnicami płci.

Rozwój fizyczny i motoryczny:

  • W czasie jedzenia korzysta z widelca i noża (do przysuwania potraw, smarowania pieczywa a nie krojenia)
  • Ubiera się i rozbiera przy niewielkiej pomocy z zewnątrz
  • Samodzielnie korzysta z toalety
  • Myje się, czyści samodzielnie zęby
  • Polepsza się sprawność motoryczna,  np.: narysowany  człowiek ma ręce, nogi i głowę
  • Skacze na 1 nodze
  • Naśladuje rys. kwadratu
  • Wspina się na drabiny
  • Świetnie radzi sobie z 3 kołowym rowerkiem
  • Nakłada nakrętki na słoiki, butelki
  • Układa puzzle do 10 kawałków

 

Rozwój intelektualny:

  • Zna około 1500 słów
  • Ma jeszcze problem z używaniem zaimków,
  • Rozróżnia, gdzie jest przód, tył, góra , spód
  • Może pisać pierwsze litery i np.: swoje imię
  • Zaczyna rozumieć następstwo czasów, wie, że kiedy wstanie jest śniadanie ,II śniadanie, obiad, itp.
  • Pyta, co oznaczają różne  słowa
  • Chętnie słucha długich historii
  • Rozumie niektóre przeciwieństwa, np. mały/duży
  • Zadaje mnóstwo pytań
  • Potrafi się bawić w jedna zabawę 10 -15 min.
  • Rozpoznaje ok. 8 kolorów
  • Powoli zaczyna rozumieć znaczenia
  • Zna piosenki i wierszyki, czasem sam układa piosenki
  • Rozróżnia czas
  • Pamięta dużo imion, nazw
  • Mowa jest zrozumiała
  • Lubi się bawić w zabawy tematyczne, np. w sklep, wyścigi samochodowe, teatr

 

 Jak można pomóc swojemu maluchowi?

Pozwól dziecku na większą samodzielność. Daj mu możliwość samodzielnej zabawy na placu zabaw, nie spuszczając go w zasięgu wzroku. Daj możliwość wykazania się w sprawach porządkowych takich jak nakrycie do stołu czy pościelenie swojego łóżka.

Stwórz możliwość spożyć właściwie nadmiar energii. Wymyślaj maluchowi zabawy ruchowe, pełne skakania, biegania, wspinania się.