Psychofizyczny rozwój trzylatka

Rozwój społeczny i emocjonalny:

  • Bawi się i dzieli z innymi dziećmi
  • Zawiera przyjaźnie
  • Słucha i wykonuje polecenia
  • Lubi słuchać historii na swój temat
  • Upewnia się, czy jest kochany przez rodziców
  • Lubi zabawy w dom, rodzinę
  • Rozróżnia płcie
  • Potrafi opowiedzieć o problemie
  • Okazuje miłość bliskim
  • Boi się ciemności, samotności,
  • Czasami adoruje jednego z rodziców
  • Chętnie pomaga w domowych prostych czynnościach
  • Chętnie się wygłupia, chce rozśmieszać innych
  • Ma okresy płaczliwości i braku poczucia bezpieczeństwa, pojawiają się pytania typu „ kochasz mnie jeszcze?”

Rozwój fizyczny i motoryczny :

  • Sam myje ząbki
  • Sam je
  • Samodzielnie myje ręce
  • Potrafi nalać napój z butelki, czy dzbanka
  • Potrafi korzystać z toalety, kontroluje swoje potrzeby fizjologiczne
  • Potrafi się ubrać i rozebrać (potrzebuje pomocy przy guzikach, zamkach błyskawicznych, itp.)
  • Wkłada buty
  • Rysuje kwadraty i koła
  • Zaczyna się posługiwać się nożyczkami
  • Chodzi na paluszkach
  • Skacze na 1 nodze
  • Przez chwilę stoi na jednej nodze
  • Bez problemu korzysta z urządzeń na placu zabaw
  • Sprawnie sobie radzi z omijaniem przeszkód na drodze, nawet, kiedy biegnie
  • Kopie i rzuca piłkę
  • Jeździ na 3 kołowym rowerku

Rozwój intelektualny:

  • Sprawnie posługuje się mową
  • Ma bogatą wyobraźnię. Może tworzyć, np.: niewidocznych przyjaciół
  • Coraz więcej zapamiętuje
  • Zaczyna dokonywać wyborów, w oparciu o przewidywanie konsekwencji, a nie o działanie
  • Uczy się rozwiązywać problemy
  • Chętnie słucha bajek, opowiadań
  • Zna kilka wierszyków i piosenek
  • Potrafi mówić krótkie zdania i prowadzić krótką rozmowę
  • Czasem się zacina, jąka  lub powtarza słowa (zwłaszcza w emocjonujących chwilach)
  • Większość tego, co mówi jest zrozumiałe
  • Rozróżnia, że coś jest takie same lub inne
  • Zna imię swojego przyjaciela
  • Nazywa podstawowe kolory
  • Rozróżnia pojęcie teraźniejszości, przyszłości
  • Układa proste puzzle
  • Potrafi policzyć 2-3 rzeczy
  • Potrafi powiedzieć jak się nazywa i ile ma lat
  • W tym wieku fantazja miesza się z rzeczywistością i dziecko ma tendencje do nie rozróżniania tych dwóch obszarów

Jak można pomóc swojemu maluchowi? 

Trzylatek potrzebuje wsparcia i zrozumienia, dlatego należy okazywać mu uczucia i zapewniać o swojej miłości. Jest to okres, kiedy rozwija się ciekawość świata oraz zainteresowanie językiem. Dziecko zadaje dużo pytań, dlatego słuchaj go uważnie i staraj się odpowiedzieć na wszystkie, aby zaspokoić jego ciekawość. Motywuj malucha do działania i angażuj w drobne sprawy, będzie szczęśliwy, że może w czymś pomóc.

Czwarty rok życia to okres, w którym część dzieci rezygnuje z popołudniowej drzemki. Nie zmuszaj dziecka do odpoczynku w ciągu dnia, organizm sam się reguluje i wie, co jest mu potrzebne. Mogą pojawić się lęki nocne, spowodowanie ciemnością. Bujna wyobraźnia może powołać „do życia” różne strachy. Nie należy ich wyśmiewać, może przydać się włączona lampka nocna.