”W otoczeniu ciszy”

Jak często zastanawiamy się nad otaczającym nas światem.

Czy widok zza okna ma jakikolwiek wpływ na nasze samopoczucie? Otóż tak. Wszystko to, co nas otacza ma wpływ na nasze samopoczucie, chęć do pracy oraz koncentrację. Nawet tak prozaiczna rzecz jak otoczenie zewnętrzne budynku ma wpływ na to czy chcemy do niego wracać.

W dzisiejszym zabieganym świecie szukamy miejsca wytchnienia i spokoju. Idealnie do tego nadaje się park czy las. Otoczenie zieleni, śpiew ptaków, szum liści idealnie odpręża i wycisza po ciężkim dniu.

Warto zatrzymać się w tym miejscu i zastanowić się, gdzie czas spędzają nasze dzieci? W jaki sposób zapewnić im komfort wypoczynku i relaksu na świeżym powietrzu? Oczywiście wiadomym jest, że nie każdy mieszka przy lesie, a większość osiedlowych placów zabaw nie ma za wiele wspólnego z komfortem i wypoczynkiem.

Dlatego zachęcamy do analizy lokalizacji podczas wyboru przedszkola. Przede wszystkim zdecydowana większość z nas zwraca uwagę na bliskość przedszkola od domu, zajęcia dodatkowe, podejście do dziecka w tym czy innym nurcie pedagogicznym. Ale co tak naprawdę jest najważniejsze…. Co powoduje, że te wszystkie zajęcia dodatkowe, kąciki zainteresowań działają efektywnie. Otóż odpowiedź jest prosta.

a to widok z naszego okna

To klimat przedszkola, a między innymi co jest za oknem. Kiedy dziecko podczas zajęć słyszy dochodzący śpiew ptaków, widzi promienie słońca przebijające się przez drzewa, to lepiej koncentruje się na wykonywanym zadaniu. Również obecność roślin w budynku przedszkola odgrywa istotną rolę. Nie tylko spełnia rolę ozdobną ale i doskonale odpręża. Dodatkowo oczywiście spełnia rolę dydaktyczną ponieważ dzieci mają możliwość osobiście doświadczać opieki nad roślinami oraz obserwować naturalny cykl wzrostu.

Wiadomym jest, że dzieci podczas pobytu w przedszkolu jak najwięcej czasu powinny spędzać na świeżym powietrzu. Idealnie do tego sprawdzi się duży ogród. W ogrodzie trzeba tak zaplanować miejsce aby poza oczywiście zabawami swobodnymi można było zjeść posiłek, przeprowadzić zajęcia albo położyć się na leżaczku i odpocząć w częściowo zacienionym drzewami ogrodzie w otoczeniu śpiewu ptaków i skaczącej po drzewie wiewiórki.

nasz ogród

Podsumowując otoczenie zewnętrzne również pełni rolę terapeutyczną. Szczególnie dzieci ze spektrum autyzmu, które potrzebują dużo ruchu i szczególnego otoczenia zewnętrznego. Delikatne bodźce świata zewnętrznego, z dala od zgiełku miasta, głośnej i ruchliwej ulicy. Co ciekawe takie wspaniałe miejsce można znaleźć w środku dużego miasta.

Warto czasami się zatrzymać i zastanowić co tak naprawdę jest ważne przede wszystkim dla naszych dzieci.